Η συγκεκριμένη διαφήμιση έχει κατακλύσει τα πάντα. Μικροί και μεγάλοι σιγοτραγουδούν: "Αρκεί το παριζάκι μου να έιναι Υφαντής". Το αποτέλεσμα της πλύσης εγκεφάλου είναι σαφές: Αύξηση της κατανάλωσης αλλαντικών από τα παιδιά. Πόσο "αθώα" όμως είναι αυτή η τροφή που οι γονείς σπεύδουν να αγοράσουν για τα παιδιά τους;
Καθόλου θα έλεγα. Πιο κάτω παρουσιάζω μια σειρά δημοσιευμάτων που θα πρέπει αν βάλουν τους γονείς σε σκέψεις. Υπενθυμίζω ότι από την αρχή της χρονιάς έχει δημιουργηθεί γκρουπ στο Facebook για την απαγόρευση της διαφήμισης ανθυγιεινών τροφίμων και αναψυκτικών που απευθύνονται στα παιδιά.
Η άποψη μου -αν και φαντάζομαι αντιδημοφιλής- είναι ξεκάθαρη: Άμεση απαγόρευση της συγκεκριμένης διαφήμισης. Δεν μπορεί να απαγορεύεται η διαφήμιση τσιγάρων (που στο κάτω- κάτω απευθύνονται σε ενήλικες) και να επιτρέπεται η διαφήμιση προϊόντων που αποδεδειγμένα προκαλούν καρκίνο στα παιδιά! (εκτός αν θεωρήσουμε αναξιόπιστο το... Χάρβαρντ και το Word Cancer Research Fund -μεταξύ άλλων)
«Καμπανάκι» για οξεία λευχαιμία από αλλαντικά
Γιατροί από τη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου: η κατανάλωση αλλαντικών περισσότερες από μία φορές την εβδομάδα από παιδιά, αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο εκδήλωσης οξείας λευχαιμίας.
...Τα προϊόντα αυτά περιέχουν νιτρώδη άλατα και νιτροζαμίνη. Αυτά τα προϊόντα συντηρούνται και εμπλουτίζονται με αλάτι, ζάχαρη και νιτρώδη άλατα, ενώ πολλά εξ’ αυτών υποβάλλονται και σε κάπνισμα.
Έχει διαπιστωθεί ότι ειδικά τα νιτρώδη άλατα πιθανόν να προάγουν τον καρκίνο.
Όπως αναφέρεται στην επιστημονική επιθεώρησε «BMC Cancer», ο Δρ Ντέιβιντ Σ. Κριστιάνι και οι συνεργάτες από το Πανεπιστήμιου του Χάρβαρντ, «τέθηκαν υπό ιατρική παρακολούθηση 145 παιδιά και εφήβους (2-20 ετών) που εμφάνισαν από οξεία λευχαιμία, τα οποία συγκρίθηκαν με τουλάχιστον δύο υγιή παιδιά ιδίας ηλικίας και φύλου).
Οι επιστήμονες συνέλεξαν λεπτομερή στοιχεία για τη διατροφή των παιδιών πριν την διάγνωση του αιματολογικού καρκίνου ή στην περίπτωση της ομάδας ελέγχου, πριν τα συμπεριλάβουν στο δείγμα.
Όσα παιδιά έτρωγαν αλλαντικά και παστά ψάρια περισσότερες από μια φορά την εβδομάδα είχαν 74% υψηλότερο κίνδυνο να αναπτύξουν λευχαιμία από τα παιδιά που έτρωγαν σπάνια αυτά τα τρόφιμα.
Απ' την άλλη πλευρά τα παιδιά που έτρωγαν λαχανικά και προϊόντα όπως τυρί σόγιας είχαν το μισό κίνδυνο εκδήλωσης λευχαιμίας συγκριτικά με τους συνομηλίκους τους που απέφευγαν να καταναλώνουν αυτά τα προϊόντα.
Οι ερευνητές προτείνουν λοιπόν τα παιδιά και οι έφηβοι να μην τρώνε συχνά αλλαντικά και παστά ψάρια, ενώ επισημαίνουν την ανάγκη περαιτέρω διερεύνησης της σχέσης αλλαντικών λευχαιμίας, προκειμένου να τεκμηριωθούν οι διατροφικοί παράγοντες που παίζουν ρόλο στην εκδήλωσης της λευχαιμίας και να εκδοθούν νέες διατροφικές οδηγίες για τα παιδιά.
Τα Νέα 20-2-2009
Καρκίνο μπορεί να προκαλέσει το σαλάμι στα παιδιά
Τα σάντουιτς με σαλάμι αυξάνουν τον κίνδυνο για καρκίνο στα παιδιά, όταν καταναλώνονται πολύ τακτικά, προειδοποιούν οι επιστήμονες από το World Cancer Research Fund. Αντί για σαλάμι, συμβουλεύουν τους γονείς να χρησιμοποιούν γαλοπούλα ή κοτόπουλο, τόνο, άπαχο τυρί και χούμους (πουρέ από ρεβίθια) στα σάντουιτς και τα πακεταρισμένα γεύματα που δίνουν στα παιδιά τους για το σχολείο. Σύμφωνα με την έρευνα του Word Cancer Research Fund (WCRF), τα παιδιά πρέπει να αποφεύγουν την κατανάλωση προϊόντων από επεξεργασμένο κρέας (κυρίως αλλαντικών) γιατί τέτοιου είδους ανθυγιεινές διατροφικές συνήθειες δημιουργούν προβλήματα υγείας στην μετέπειτα ζωή τους.
Το σαλάμι αυξάνει τον κίνδυνο για καρκίνο παχέος εντέρου
«Η κατάλληλη ηλικία για να διαμορφώσουν τα παιδιά ένα σωστό μοντέλο διατροφής είναι στα πέντε χρόνια. Αν συνηθίσουν να τρώνε ανθυγιεινά τρόφιμα όπως το σαλάμι, τότε είναι πιθανό μεγαλώνοντας να αντιμετωπίσουν αυξημένο κίνδυνο καρκίνου» αναφέρει η έκθεση του WCRF. Ο κίνδυνος καρκίνου από προϊόντα επεξεργασμένου κρέατος αφορά κυρίως τον καρκίνο του παχέος εντέρου και σύμφωνα με τα πρόσφατα επιστημονικά ευρήματα στην Μ. Βρετανία τα κρούσματα καρκίνου του παχέος εντέρου μπορούν να μειωθούν κατά 3.700 ετησίως, μόνο και μόνο με τον περιορισμό της κατανάλωσης μπέικον στις 3 φέτες την εβδομάδα.
Το 2007 το WCRF σε παλαιότερη έρευνα του είχε διαπιστώσει ότι η κατανάλωση επεξεργασμένου κρέατος (δηλαδή αλλαντικών) αυξάνει τον κίνδυνο για τον καρκίνο του παχέος εντέρου. Εκείνη η μελέτη εστίαζε μόνο στους ενήλικες αλλά τα πρόσφατα ευρήματα δείχνουν ότι το ίδιο ισχύει και για τα παιδιά.
Εκτός από το σαλάμι, όχι και στα σνακ και α αναψυκτικά
Η Marni Craze, υπεύθυνη εκπαίδευσης των παιδιών στο WCRF λέει: «Αν τα παιδιά τρώνε αλλαντικά καθημερινά, η ποσότητα που καταναλώνουν σε ένα χρόνο είναι αρκετά μεγάλη ώστε να μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα».
Οι ειδικοί από το WCRF συμβουλεύουν επίσης τους γονείς να μην δίνουν στα παιδιά τους θερμιδοφόρα σνακ και αναψυκτικά για το σχολείο, καθώς η τακτική κατανάλωση τέτοιων προϊόντων ευνοεί την παιδική παχυσαρκία. Άλλωστε, το πλεονάζον βάρος αντιμετωπίζεται πλέον από την διεθνή επιστημονική κοινότητα σαν βασικός παράγοντας ανάπτυξης καρκίνου μετά το κάπνισμα. Σε χωριστή έρευνα το WCRF αναφέρει ότι η άγνοια που υπάρχει στο κοινό για τον καρκίνο και για τα συμπτώματά του συμβάλλει στην αύξηση των θανάτων. Ένας στους επτά Βρετανούς δεν μπορεί να αναφέρει ούτε ένα ύποπτο σύμπτωμα για καρκίνο, τη ώρα που η Sara Hiom, από τη Βρετανική Οργάνωση Cancer Research υποστηρίζει ότι 5.000 θάνατοι θα μπορούσαν να αποφευχθούν ετησίως στην χώρα αν η διάγνωση του καρκίνου γίνονταν πιο έγκαιρα.
Πηγή: Guardian
Δείτε όμως και πόσο παραπλανούν οι διαφημίσεις. Τα όσα μαθαίνουμε, οφείλονται στη διαμάχη μεταξύ των εταιριών. Πόση εμπιστοσύνη τους έχετε, ώστε να δίνετε στα παιδιά σας τα προϊόντα τους;
Αλληλοσπαραγμός «εν Ελλάδι» και στην αγορά αλλαντικών
ΟΜΗΡΙΚΟΙ είναι και οι «καβγάδες» στην αγορά των αλλαντικών, που ανέρχεται πλέον στα 420 εκατ. ευρώ ετησίως. Ξεκίνησαν σε μια αίθουσα δικαστηρίου πριν από δύο περίπου χρόνια με αντικείμενο το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας που κατέχει η Creta Farm για τη μέθοδο παραγωγής των προϊόντων «εν Ελλάδι», και συνεχίζονται στο ΣΕΕ.
Υφαντής, Creta Farm και Νίκας, με μερίδια αγοράς που αθροιστικά φτάνουν το 60%, πέρασαν όλο τον Φεβρουάριο στα γραφεία του Συμβουλίου, αμφισβητώντας -διαφημιστικούς- ισχυρισμούς για το πόσο... light είναι τα προϊόντα τους.
Αρχικά, προσέφυγε η Creta Farm κατά της Υφαντής, επειδή η δεύτερη σε διαφημιστικά της μηνύματα ανέφερε μεταξύ άλλων ότι στα προϊόντα της «αφαίρεσε ζωικό λίπος και πρόσθεσε πάστα ελιάς» (παριζάκι με ελιά), ότι είναι «χωρίς φωσφορικά» (Φουαντρέ) και ότι έχουν -αμφότερα-«λιγότερα λιπαρά». Η πρωτοβάθμια επιτροπή του ΣΕΕ αποφάσισε ότι οι εν λόγω διαφημίσεις έπρεπε να τροποποιηθούν:
Αλλαγές
*Για το παριζάκι με ελιά, επειδή ο ισχυρισμός «αφαίρεσε ζωικό λίπος και πρόσθεσε πάστα ελιάς» μπορεί να οδηγήσει στο λανθασμένο συμπέρασμα ότι το λίπος που αφαιρέθηκε αντικαταστάθηκε με πάστα ελιάς, «γεγονός που δεν τεκμηριώνεται, αφού τα δύο συστατικά δεν υποκαθιστούν το ένα το άλλο».
*Για το φουαντρέ, ότι ο ισχυρισμός «χωρίς φωσφορικά» δεν τεκμηριώθηκε επαρκώς, «καθώς από τα στοιχεία που προσκομίσθηκαν αποδείχθηκε ότι παρ' ότι δεν έχουν προστεθεί φωσφορικά στο προϊόν, αυτά υπάρχουν εκ της φύσεώς του (κρέας)».
Την ίδια περίοδο, προσέφυγαν τόσο η Νίκας όσο και η Υφαντής κατά της Creta Farm, επειδή αυτή ανέφερε στα διαφημιστικά της ότι «η διατροφή άλλαξε» (Gourmet) και «όχι στο λίπος» (παριζάκι εν Ελλάδι). Η πρωτοβάθμια επιτροπή του ΣΕΕ αποφάσισε ότι οι διαφημίσεις έπρεπε επίσης να τροποποιηθούν:
*Για το Gourmet «εν Ελλάδι», επειδή ο ισχυρισμός «η διατροφή άλλαξε» είναι γενικός, υπερβολικός, απόλυτος και υποδηλώνει αλλαγή της διατροφής στο σύνολό της και όχι μόνο στη συγκεκριμένη κατηγορία.
*Για το παριζάκι, επειδή ο ισχυρισμός «όχι στο λίπος» οδηγεί μέρος του καταναλωτικού κοινού στην παραπλάνηση, καθώς «δημιουργεί την εσφαλμένη εντύπωση ότι το διαφημιζόμενο προϊόν δεν περιέχει λίπος».
Σε ό,τι αφορά το Gourmet, τροποποίησε τη διαφήμισή της λέγοντας ότι «στα αλλαντικά η διατροφή άλλαξε».
(Ελευθεροτυπία 15/6/08)
http://stoforos.blogspot.com/2009/12/blog-post_01.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου