Πέμπτη 3 Ιουνίου 2010

Χρήσιμες πληροφορίες για τα ελαστικα των αυτοκινήτων !


Το βασικό υλικό των ελαστικών, είναι το καουτσούκ. Το καουτσούκ παράγεται από κάποια τροπικά φυτά, τα καουτσουκόδεντρα. Η άλλη ονομασία του καουτσούκ είναι ελαστικό κόμμι. Η αρχική μορφή του καουτσούκ είναι στερεή και δεν υπάρχει ελαστικότητα. Για να μπορέσει το καουτσούκ να αποκτήσει ελαστικότητα, υποβάλλεται σε ειδική χημική κατεργασία.


Η κατεργασία αυτή ονομάζεται βουλκανισμός και είναι η ανάμιξη του καουτσούκ με θείο ή με ενώσεις του θείου σε διάφορες θερμοκρασίες. Με την ανάμιξη αυτή του καουτσούκ με του θείου, οι αντοχές του καουτσούκ είναι πολύ υψηλές στις περιβαλλοντολογικές συνθήκες (ζέστη, κρύο).



ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ

Σε κάθε ελαστικό, στο πλαϊνό μέρος, αναγράφονται κάποια στοιχεία. Π.χ. εάν ένα ελαστικό έχει τα εξής στοιχεία:

P 195/65 R 15

P: Επιβατικό όχημα - Passenger Vehicle
195: Πλάτος ελαστικού σε χιλιοστά, δηλαδή: 195 mm
65: Ο λόγος του ύψους του προφίλ προς το πλάτος του ελαστικού, δηλαδή: ύψος προφίλ: 195x65(%) = 126,75 mm → 65 (%) = 126,75 /195
R15: Η διάμετρος της ζάντας σε ίντσες
R: Ακτινωτά (radial) & G: Συμβατικά (gross ply)

ΔΕΙΚΤΗΣ ΦΟΡΤΙΟΥ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ

Αν παρατηρήσουμε τα ελαστικά θα δούμε και ένα σύμβολο της μορφής: 70 R. Το 70 είναι ο δείκτης φορτίου του ελαστικού. Δηλαδή μας δείχνει το μέγιστο φορτίο σε Kg στο οποίο τα ελαστικά θα λειτουργήσουν σωστά. Το 70 κωδικοποιείτε βάσει ειδικών πινάκων και ισούται με 335 Kg. 335x4 (ελαστικά) = 1340 Kg = Μέγιστο μικτό βάρος του οχήματος.

ΔΕΙΚΤΗΣ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ

Το γράμμα R δίπλα από το 70 δηλώνει το δείκτη ταχύτητας, δηλαδή τη μέγιστη ταχύτητα του οχήματος στην οποία τα ελαστικά θα λειτουργήσουν σωστά. Το γράμμα R κωδικοποιείτε βάσει ειδικών πινάκων και ισούται με 170 km/h. Παρακάτω παραθέτουμε αυτούς τους πίνακες.

ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ

Σε κάποιο σημείο του ελαστικού, στην εσωτερική πλευρά ή στην εξωτερική πλευρά υπάρχει η ένδειξη DOT 25/09. Το 25 σημαίνει 25η εβδομάδα και το 09 σημαίνει το 2009. Άρα το ελαστικό κατασκευάστηκε την 25η εβδομάδα του 2009. Το DOT δηλώνει τους κατασκευαστικούς οίκους ελαστικών. Το DOT συνοδεύεται και από δύο γράμματα, πχ: DOT AG, που σημαίνει Continental και το εργοστάσιο βρίσκεται στη Γερμανία. Εδώ πρέπει να προσέξουμε πολύ καλά αυτό το κωδικό, γιατί μπορεί ένα ελαστικό να γράφει ότι είναι κατασκευασμένο στην Κίνα, αλλά δίπλα να γράφει Made in Germany. Για αυτό πρέπει ο κωδικός DOT να συμπίπτει με τη χώρα προέλευσης που αναγράφεται δίπλα από το κωδικό.

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ

Σε κάθε ελαστικό αναγράφεται η εξής ένδειξη: Ε11 ή Ε9 μέσα σε κύκλο. Αυτή η ένδειξη αναφέρεται στη χώρα που έλεγξε και πιστοποίησε το ελαστικό.

ΤΡΟΧΟΙ - ΛΑΣΤΙΧΑ

Όλοι οι τροχοί πρέπει να είναι κατασκευασμένοι από ομοιογενές μετταλικο υλικό. Το πλάτος των εμπρόσθιων τροχών πρέπει να είναι μεταξύ 305mm - 355mm και των οπίσθιων τροχών μεταξύ 365mm - 380mm. Η πλήρης διάμετρος των ελαστικών για στεγνό οδόστρωμα δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 660 mm και για βρόχινο καιρό δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 670mm. Η πίεση των ελαστικών είναι 1,4 bar. Όλα τα ελαστικά πρέπει να είναι κατασκευασμένα χωρίς αυλακώσεις (slick). Μόνο τα βρόχινα ελαστικά επιτρέπεται να έχουν αυλακώσεις. Τα ελαστικά πρέπει να γεμίσουν είτε με αέρα είτε με άζωτο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: