Κυριακή 6 Ιουνίου 2010

Μπορεί να φταίει το Traction Control!, στο ατύχημα Rossi!

Είναι γνωστό ότι η περίφημη πια πτώση του Rossi στην Biondetti 1, στην πρώτη αριστερή στροφή του πιο γρήγορου ες του πρωταθλήματος, οφείλεται σε δικό του λάθος. Τα σλικ λάστιχα της Bridgestone ζεσταίνονται στις ειδικές ηλεκτρικές κουβέρτες στους 95ο Κελσίου και λίγα δευτερόλεπτα πριν ο οδηγός βγει στην πίστα, οι κουβέρτες αυτές βγαίνουν από τα λάστιχα, η μοτοσυκλέτα βγαίνει έξω από το γκαράζ, οι μηχανικοί την βάζουν μπροστά με την ειδική εξωτερική μίζα και στην περίπτωσή μας ο Valentino Rossi ήλθε (ο απεσταλμένος μας ήταν τυχαία ακριβώς εκεί στο γκαράζ του Rossi και φωτογράφισε το νέο του κράνος), έκανε τις γνωστές κινήσεις του – την ιεροτελεστία θα λέγαμε που κάνει πάντα, με βαθύ κάθισμα στη δεξιά πλευρά της Μ1, κρατώντας το μαρσπιέ με τα δύο του χέρια και ταυτοχρόνως κάνοντας μια διάταση του σώματός του. Όλα αυτά κοστίζουν αρκετά δευτερόλεπτα σε σχέση με άλλους οδηγούς που μόλις η μοτοσυκλέτα πάρει μπρος ανεβαίνουν και φεύγουν. Από κει και πέρα η Yamaha στο Mugello είχε το 5ο box, άρα ο «γιατρός» έπρεπε να κάνει περίπου 60-70 μέτρα με ταχύτητα 80 χλμ/ώρα μέχρι να βγει από την έξοδο των πιτς. Κι άλλος χρόνος εδώ και επειδή ήταν πρωί το πάνω δεξί μέρος της πίστας ήταν στη σκιά και δίκαια ο Rossi δεν πίεσε καθόλου εκεί.

Όλα αυτά σημαίνουν ότι τα λάστιχάτου πρόλαβαν να χάσουν μεγάλο μέρος της θερμοκρασίας τους και είναι γνωστό ότι αυτά τα λάστιχα του MotoGP είναι ευαίσθητα σε αυτόν τον τομέα και δεν αποδίδουν ΚΑΘΟΛΟΥ αν δεν έχουν υψηλή θερμοκρασία.

Μπαίνει λοιπόν ο Rossi στην Arabbiata 1 & 2, δεξιές επιταχυνόμενες, αρχίζει το λάστιχο να ζεσταίνεται περνάει το ες Scarperia – Palagio (η μόνη αριστερή που δούλεψε λίγο το νέο του λάστιχο από την αρχή αυτού του «καταραμένου» γύρου), πάει μετά στην παρατεταμένη δεξιά Corentaio και φτάνει στο πιο γρήγορο ες στην Biondetti 1 & 2. Mάλλον δεν πρόλαβε να φτάσει στην 2, αφού στην αριστερή ανοίγει παραπάνω από όσο χρειαζόταν το γκάζι και η μοτοσυκλέτα τον πετάει από πάνω της σε ένα τρομακτικό high-side που ανεβάζει το σώμα του σε ύψος 2-3 μέτρων πριν σκάσει με δύναμη στην άσφαλτο με το δεξί του πόδι. Εκεί λοιπόν θεωρητικά ίσως θα έπρεπε να λειτουργήσει το traction control των προηγμένων ηλεκτρονικών της Yamaha και να αποτρέψει την πτώση. Όμως οι τεχνικοί της Ιαπωνικής εταιρίας, χωρίς να μας πουν επισήμως τα δεδομένα της τηλεμετρίας για την πτώση, μας είπαν ότι ακριβώς εάν σε μια τέτοια περίπτωση δεν έχεις καθόλου traction control μπορεί το πίσω μέρος της μοτοσυκλέτας που γλιστράει να συνεχίσει να το κάνει και να πέσεις αφήνοντας τη μοτοσυκλέτα να φύγε από κάτω από τα πόδια σου (ανώδυνη πτώση) ή μπορεί ακόμη το πλαίσιο να μετατρέψει το γλίστρημα σε κίνηση προς τα μπροστά και απλά να χάσεις κάποιο χρόνο με την πλαγιολίσθηση. Όμως το traction control μπορεί μπαίνοντας απότομα να σταματήσει απότομα το γλίστρημα του ελαστικού, που εκείνο ξαναβρίσκει απότομα πρόσφυση και δημιουργεί μια τρομερή δύναμη που πετάει το οδηγό από την άλλη μεριά. Αυτό γιατί το λάστιχο ήταν κρύο και η ρύθμιση που επιλέγουν οδηγός και μηχανικοί για το traction control είναι τέτοια ώστε να επεμβαίνει στην οριακή κλίση, όταν εκεί θα κάνει το λίγο παραπάνω άνοιγμα του γκαζιού ο οδηγός, ώστε να αποτρέψει μια ενδεχόμενη πτώση. Το ακούμε πως δουλεύει (σε πολλές στροφές), καθώς κόβει τον κινητήρα από την ανάφλεξη κυρίως, αλλά μιλάμε για περιπτώσεις απόλυτου ελέγχου από τον οδηγό της όλης κατάστασης.

Εδώ όλα έγιναν περίεργα και όντως μπορεί η πτώση να προήλθε από απρόσμενη εμπλοκή της λειτουργίας του traction control, λόγω της λάθος κίνησης από την πλευρά του Valentino. Παλιότερα οι τεχνικοί της Yamaha, τότε στην πτώση του Valentino στις δοκιμές της Valencia το 2007, ότι συνήθως ο Rossi είναι ταχύτερος στις αντιδράσεις του από τα ηλεκτρονικά συστήματα! Κλείνει μόνος του το γκάζι, προλαβαίνοντας τη λειτουργία τους! Από τότε βέβαια τα ηλεκτρονικά έχουν εξελιχθεί κιάλλο, αλλά και ο Rossi αντίστοιχα. Ίσως μια εξήγηση – μέχρι να πει ο ίδιος τι ακριβώς έγινε ή δοθούν στη δημοσιότητα στοιχεία της τηλεμετρίας – να είναι ο υπερβολικός του ενθουσιασμός στο Mugello και η καλή πορεία του προγράμματος δοκιμών, μέχρι εκείνη τη στιγμή. Πάνω στον ενθουσιασμό του δεν πέρασε από το μυαλό του όλο τον γύρο μέχρι τότε, όπου μάλιστα εκτός από το σκιερό μέρος είχε επιβραδύνει και για να αποφύγει έναν από τους άλλους αργότερους οδηγούς, που ήταν εκείνη τη στιγμή στην πίστα και έδειξε ότι ήθελε να ακολουθήσει τον Rossi για να «κλέψει» γραμμές. Έτσι άνοιξε λίγο περισσότερο το γκάζι, ώστε να πάρει φόρα στο τέλος αυτού του πρώτου γύρου με τα νέα λάστιχα και να βγει καλά από την επόμενη τελευταία στροφή, ώστε να πετύχει έναν καλό χρόνο, τότε που τα λάστιχα ήταν εντελώς καινούργια.

Μπορεί λοιπόν να φταίει λίγο αυτό, λίγο το traction control, λίγο η σχετικά χαμηλή θερμοκρασία των 23ο το πρωί του Σαββάτου 5 Ιουνίου 2010 στο Mugello. To γεγονός είναι ένα ότι ο «βασιλιάς» δεν είναι καλά και αυτό ακόμη δεν ξέρουμε τι συνέπειες θα έχει.


www.motograndprix.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: