Τρίτη 31 Μαρτίου 2009

F1 οι κανονισμοί του 2009

Οι καινούργιοι κανονισμοί αλλάζουν σημαντικά το πρόσωπο της F1 και αυτό φαίνεται πρώτα απ` όλα στην όψη των μονοθεσίων, η οποία διαφοροποιήθηκε σημαντικά από πέρυσι, ως αποτέλεσμα των νέων δεδομένων στον τομέα της αεροδυναμικής.

Αυτή, σε συνδυασμό με την επιστροφή των ελαστικών χωρίς αυλακώσεις και την (προαιρετική) εισαγωγή του KERS, αποτελούν τις τρεις βασικές κινήσεις της Ομοσπονδίας στην προσπάθεια που γίνεται να διευκολυνθεί το προσπέρασμα.

Με την μηχανική πρόσφυση να περνάει ξανά σε πρώτο πλάνο, κάθε πιλότος θα μπορεί -θεωρητικά- να ακολουθεί από πιο κοντινή απόσταση και για περισσότερη ώρα ένα προπορευόμενο μονοθέσιο, χωρίς να επηρεάζεται από την ακάθαρτη ροή του αέρα. Παράλληλα, το KERS "συμμαχεί" στην πραγματοποίηση του προσπεράσματος, δίνοντας στον πιλότο έξτρα ιπποδύναμη για λίγα δευτερόλεπτα.

Αλλες σημαντικές αλλαγές ήταν ο περιορισμός του αριθμού των κινητήρων σε οκτώ ανά οδηγό για όλη τη σεζόν, η εξολοκλήρου απαγόρευση των δοκιμών εξέλιξης μέσα στην αγωνιστική σεζόν, η κατάργηση του κόκκινου σηματοδότη στο pit-lane υπό καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας και η δημοσιοποίηση των φορτίων καυσίμου που κουβαλάει κάθε μονοθέσιο πριν από την έναρξη του αγώνα.

Ας ρίξουμε μια πιο αναλυτική ματιά στους νέους κανονισμούς που ισχύουν την σεζόν 2009:

Ελαστικά
Τα σλικ ("φαλακρά") λάστιχα επιστρέφουν στην F1 έπειτα από 10 σεζόν με λάστιχα με αυλακώσεις. Η κίνηση αυτή γίνεται προκειμένου να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στο μηχανικό παρά στο αεροδυναμικό κράτημα.

Με τα σλικς, υπολογίζεται ότι η πρόσφυση αυξάνεται κατά 20%. Ωστόσο το πλεονέκτημα αυτό ουσιαστικά ακυρώνεται από την παράλληλη δραστική μείωση του επιπέδου κάθετης δύναμης, την οποία επιφέρουν οι αλλαγές στην αεροδυναμική (βλέπε πιο κάτω). Ο συνδυασμός των δύο αυτών παραγόντων εκτιμάται ότι θα μειώσει την ταχύτητα στις γρήγορες στροφές.

Οι οδηγοί θα εξακολουθήσουν να έχουν την επιλογή δύο τύπων ελαστικών για στεγνό και να είναι υποχρεωμένοι να χρησιμοποιούν και τις δύο γόμες κατά την διάρκεια των αγώνων. Η γκάμα της Bridgestone περιλαμβάνει και φέτος τέσσερις τύπους, δηλαδή την πολύ μαλακή, την μαλακή, την μεσαία και την σκληρή γόμα.

Η διαφορά σε σχέση με το 2008 είναι ότι ο μοναδικός προμηθευτής του πρωταθλήματος δεν θα επιλέγει δύο συνεχόμενους τύπους - για παράδειγμα μπορεί να πάρει μαζί του την μαλακή και την σκληρή γόμα σε ένα GP.

Η πιο μαλακή από τις δύο γόμες θα ξεχωρίζει από φέτος με την ύπαρξη ενός πράσινου κύκλου στις δύο άκρες του ελαστικού, αντί της άσπρης ρίγας που υπήρχε στα ελαστικά με αυλακώσεις.

Η επίσημη ονομασία των βρόχινων ελαστικών θα είναι πλέον "ενδιάμεσα", ενώ τα λάστιχα για ακραίες καιρικές συνθήκες θα αποκαλούνται απλώς "βρόχινα" και θα έχουν μία πράσινη ρίγα στην κεντρική αυλάκωση για να ξεχωρίζουν από τα βρόχινα.

KERS
Το πλέον πολυσυζητημένο σύστημα που εισάγεται στο νέο πρωτάθλημα, είναι το Σύστημα Ανάκτησης Ενέργειας, το οποίο είναι στο χέρι της κάθε ομάδας αν θα χρησιμοποιήσει ή όχι μέσα στο 2009, πριν γίνει υποχρεωτικό για όλους το 2010.

Το KERS εκμεταλλεύεται την θερμική ενέργεια που παράγεται από την διαδικασία του φρεναρίσματος, η οποία αποθηκεύεται με την χρήση ενός μηχανικού γραναζιού ή μιας ηλεκτρικής μπαταρίας, πριν τεθεί στη διάθεση του οδηγού μέσω ενός κουμπιού ώθησης (boost button) πάνω στο τιμόνι.

Το κέρδος σε δύναμη ισούται με περίπου 80 ίππους, διαθέσιμη για κάτι λιγότερο από 7 δευτερόλεπτα ανά γύρο. Η πρόσκαιρη αυτή αύξηση της ιπποδύναμης μπορεί να δώσει αρκετά δέκατα του δευτερολέπτου στον γύρο, όμως για να υπολογιστεί η τελική επίδραση στην συνολική απόδοση, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το βάρος και το πακετάρισμα του KERS, αλλά και το πώς αυτό επηρεάζει το ζύγισμα του μονοθεσίου.

Μόνο τρεις ομάδες έχουν επιβεβαιώσει ότι θα τρέξουν με το KERS από τον πρώτο αγώνα της χρονιάς, η Renault, η Ferrari και η McLaren. Οι υπόλοιπες αναμένεται να παρουσιάσουν το σύστημά τους κατά τη διάρκεια της σεζόν.

Κινητήρες
Ο περιοριστής στις στροφές των μοτέρ είναι πλέον στις 18.000 σ.α.λ. αντί για τις 19.000 που ήταν πέρυσι.

Οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να βγάλουν όλη τη σεζόν με μόλις οκτώ κινητήριες μονάδες, ενώ κάθε ομάδα θα έχει άλλες τέσσερις για χρήση μόνο στις δοκιμές. Αν κάποιος πιλότος χρησιμοποιήσει και τους οκτώ κινητήρες, τότε θα δέχεται ποινή 10 θέσεων πίσω στο grid για κάθε αλλαγή (ή θα μετακινείται στην τελευταία θέση του grid αν η αλλαγή γίνει μετά τις κατατακτήριες δοκιμές).

Οι κινητήρες όλων των ομάδων έχουν τις ίδιες ακριβώς προδιαγραφές με πέρυσι, με μοναδική εξαίρεση την Renault, στην οποία επετράπη κατ` εξαίρεση να τροποποιήσει την απόδοση της μονάδας της, ώστε να διασφαλιστεί η ισότητα στην ισχύ όλων των μοτέρ. Ευνοημένες από την εξέλιξη αυτή είναι η Renault F1 Team και η Red Bull Racing, οι οποίες τρέχουν με κινητήρα του γάλλου κατασκευαστή.

Αεροδυναμική
Μαζί με τα σλικ λάστιχα, πρόκειται για τον τομέα που υπέστη τις περισσότερες αλλαγές. Η κάθετη δύναμη μειώθηκε δραστικά και το αμάξωμα των μονοθεσίων έγινε πολύ πιο λιτό λόγω των νέων κανονισμών για τις διαστάσεις, οι οποίοι θέτουν αυτόματα εκτός νόμου κάθε πλαϊνό αεροδυναμικό βοήθημα (bargeboards, winglets, "καμινάδες" κλπ).

Οι πιο εμφανείς αλλαγές αφορούν τις εμπρός και τις πίσω πτέρυγες.

Η εμπρός πτέρυγα έγινε πιο χαμηλή (75mm από 150mm) και πιο πλατιά (έως 1800mm από έως 1400mm), με πτερύγια που ρυθμίζονται από τον πιλότο. Οι οδηγοί έχουν την ευχέρεια να κάνουν δύο ρυθμίσεις στην πτέρυγα ανά γύρο, με την εμβέλεια αλλαγής της γωνίας να φτάνει τις 6 μοίρες.

Η πίσω πτέρυγα είναι πλέον πιο ψηλή (έως 150mm ώστε να φτάσει το ύψος του κάλυμμα κινητήρα) και πιο στενή (750mm από 1000mm).

Ο αεροδυναμικός διαχύτης στο πίσω μέρος του μονοθεσίου αυξήθηκε σε μήκος και ύψος και μετακινήθηκε πιο πίσω, έτσι ώστε η άκρη του να έρθει στο ίδιο επίπεδο με τον πίσω άξονα, αντί να είναι μπροστά του. Ολες αυτές οι αλλαγές μειώνουν την ικανότητα του διαχύτη να παράγει κάθετη δύναμη.

Δοκιμές
Απαγορεύτηκαν όλα τα τεστ εντός της αγωνιστικής σεζόν, δηλαδή από το πρώτο GP μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου του έτους.

Αυτοκίνητο ασφαλείας
Το pit-lane θα παραμένει ανοιχτό σε όλη τη διάρκεια της περιόδου με αυτοκίνητο ασφαλείας, επιτρέποντας στους οδηγούς να ανεφοδιάζονται χωρίς να κινδυνεύουν με ποινή.

Ωστόσο, για να αποτραπεί το φαινόμενο όλοι να τρέχουν βιαστικά προς το pit-lane, σε κάθε οδηγό θα δίνεται ένας ελάχιστος χρόνος επιστροφής στα pits, με βάση την θέση του μέσα στην πίστα. Αν κάποιος γυρίσει πιο νωρίς, τότε θα δέχεται ποινή.

Ο μίνιμουμ αυτός χρόνος υπολογίζεται από ένα νέο λογισμικό σύστημα, το οποίο συνεργάζεται με το GPS και την στάνταρ ECU (Μονάδα Ελέγχου του Κινητήρα) που διαθέτουν τα μονοθέσια.

Βάρος πριν από τον αγώνα
Υστερα από τις κατατακτήριες δοκιμές, η FIA θα δίνει στη δημοσιότητα το βάρος με το οποίο κάθε μονοθέσιο ξεκινάει τον αγώνα, έτσι ώστε να ενημερώνονται οι θεατές για το ακριβές φορτίο καυσίμου που κουβαλάει ο κάθε οδηγός.


πηγη:sport.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: