Πέμπτη 24 Μαρτίου 2011

Grand Prix Αυστραλίας: Έφτασε η ώρα


Ύστερα από μεγάλη αναμονή αρκετών μηνών, που η ακύρωση του GP Μπαχρέιν έκανε ακόμα μεγαλύτερη, το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Formula 1 ξεκινά με το Grand Prix Αυστραλίας. Το 3ήμερο 25 έως 27 Μαρτίου ομάδες, οδηγοί και όλο το πολύχρωμο πλήθος που ακολουθεί το σπορ ανά τον πλανήτη θα βρεθούν στη Μελβούρνη και στο Albert Park για τον πρώτο αγώνα μιας χρονιάς που προμηνύεται ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα. Έτσι, εμμέσως, το GP Αυστραλίας βρέθηκε στη θέση που το έχουμε συνηθίσει τα τελευταία χρόνια, δηλαδή ανοίγει την αυλαία της σεζόν.

Λίγα λόγια για την πίστα

Η πίστα του Albert Park στη Μελβούρνη της Αυστραλίας χρησιμοποιείται καθημερινά ως δημόσιος δρόμος γύρω από τη λίμνη του πάρκου, με αποτέλεσμα η διαδρομή να είναι αρκετά βρόμικη και σκονισμένη, κάτι το οποίο ταλαιπωρεί αρκετά τους οδηγούς στην πρώτη τους επαφή με αυτήν, μέχρι να στρωθεί η αγωνιστική γραμμή με λάστιχο. Η διαδρομή περιλαμβάνει 5,303 χλμ μέσα στο πάρκο και αποτελείται από μικρές ευθείες και από 16 στροφές, εκ των οποίων οι 10 είναι δεξιές και οι υπόλοιπες 6 αριστερές. Παρόλα αυτά όμως τα μονοθέσια είναι ικανά να φτάσουν στα 300 χλμ/ώρα και βρίσκονται στο 70% του γύρου με το γκάζι κολλημένο στο πάτωμα, με το μεγαλύτερο διάστημα να είναι για 735 μέτρα και 10 δευτερόλεπτα. Κατά τη διάρκεια των 58 γύρων και των 307,574 χιλιομέτρων της συνολικής απόστασης οι οδηγοί κάνουν περίπου 3.500 χιλιάδες αλλαγές ταχυτήτων δηλαδή περίπου 60 αλλαγές ανά γύρο.



Η σφιχτή διαδρομή απαιτεί από τους κινητήρες των μονοθεσίων να υπερισχύσει η ροπή έναντι της ιπποδύναμης. Επίσης απαιτεί υψηλά επίπεδα κάθετης δύναμης και ανθεκτικά φρένα καθώς καταπονούνται αρκετά. Η φθορά των ελαστικών είναι σχετικά μικρή σε σχέση με άλλες πίστες από το καλεντάρι. Η επίτευξη ενός καλού γύρου χρειάζεται ένα ισορροπημένο set-up, ένα καλό κιβώτιο ταχυτήτων αλλά και σταθερότητα κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος. Η μέση ωριαία ταχύτητα του αγώνα είναι στα 225 χλμ/ώρα και στα 156 χλμ/ώρα η μέση ταχύτητα μέσα στη στροφή. Ο μέσος χρόνος της συνολικής διάρκειας ενός pitstop, συμπεριλαμβανομένης της εισόδου και της εξόδου, αναμένεται να είναι περίπου 18-20 δευτερόλεπτα καθώς η πίστα της Μελβούρνης έχει ένα από τα μικρότερα pitlane του πρωταθλήματος με μήκος 280 μέτρα. Η μέση κατανάλωση καυσίμου στο γύρο υπολογίζεται πως είναι 2,630 κιλά/γύρο. Το ρεκόρ πίστας το έχει ο Michael Schumacher από το 2004 με χρόνο: 1:24,125.
Η πίστα της Μελβούρνης είναι ένα από τα ταχύτερα circuit δρόμου αλλά και αρκετά εύκολη στην οδήγηση, όπως δηλώνουν οι οδηγοί, καθώς η χάραξή της μαθαίνεται αρκετά εύκολα, κάτι που τους επιτρέπει να κάνουν ανταγωνιστικούς χρόνους σχετικά γρήγορα. Ωστόσο η επίπεδη επιφάνεια της περιοχής γύρω από τη λίμνη αλλά και η έλλειψη μεγάλων ευθειών δεν επιτρέπει να γίνονται εύκολα προσπεράσματα. Οι διαδικασίες για το στήσιμο των απαραίτητων εγκαταστάσεων για το 3ήμερο του Grand Prix ξεκινάει ένα μήνα νωρίτερα και χρειάζεται περίπου 6 βδομάδες μετά για να επανέλθει το πάρκο στην κανονική του κατάσταση. Το συμβόλαιο της πίστας με τη Formula 1 έχει ανανεωθεί μέχρι το 2015, παρά τις απαιτήσεις του Bernie Ecclestone να γίνει νυχτερινό Grand Prix ώστε να βολεύει τηλεοπτικά τις χώρες της Ευρώπης. Το 2009 λοιπόν δόθηκε μια μέση λύση, η οποία είναι ο αγώνας της Κυριακής να γίνεται στις 17:00 τοπική ώρα, κάτι που έγινε και πέρυσι και θα επαναληφθεί φέτος.

Τι νέο θα δούμε φέτος

Υπάρχουν αρκετές ενδιαφέρουσες αλλαγές φέτος στη Formula 1, που βάζουν στο τραπέζι ορισμένα νέα δεδομένα σε σχέση με πέρυσι. Κυριότερο όλων είναι ότι πλέον έχουμε ένα νέο προμηθευτή ελαστικών. Η Pirelli παίρνει από φέτος τη θέση της Bridgestone και ήδη από τις πρώτες δοκιμές έχει γίνει φανερό ότι τα νέα ελαστικά θα αλλάξουν αρκετά τη μορφή των αγώνων. Τα Pirelli φθείρονται πολύ ταχύτερα, κάτι που σημαίνει ότι οι ομάδες θα αναγκαστούν να κάνουν περισσότερα pit stop στη διάρκεια του αγώνα. Οι πρώτες εκτιμήσεις μιλάνε για τρεις στάσεις για αλλαγή ελαστικών ενώ δεν αποκλείεται να δούμε κάποιους να σταματούν ακόμα και τέσσερις φορές.



Για τον πρώτο αγώνα της χρονιάς η Pirelli θα φέρει τη μαλακή και τη σκληρή γόμα της, που απέχουν περισσότερο σε απόδοση από ότι οι αντίστοιχες της Bridgestone. Διαφορετικός είναι και ο τρόπος που θα ξεχωρίζουν οι δύο διαφορετικές γόμες καθώς θα είναι βαμμένα με διαφορετικά χρώματα τα γράμματα στο πλάι των ελαστικών. Η σκληρή γόμα θα έχει ασημί γράμματα ενώ η μαλακή κίτρινα.

Μια άλλη καινοτομία που θα δούμε φέτος είναι η κινούμενη πίσω πτέρυγα. Αυτή είναι μια διάταξη που σχεδιάστηκε για να βοηθά στις προσπεράσεις. Όταν κάποιος οδηγός βρίσκεται σε απόσταση μικρότερη του 1 δλ. από τον μπροστινό του -σε συγκεκριμένα σημεία της πίστας- θα μπορεί να αλλάζει την κλίση της πίσω πτέρυγας έτσι ώστε να μειώνει την αεροδυναμική αντίσταση και να μπορεί ευκολότερα να προσπεράσει.



Το 3ο νέο στοιχείο είναι η επιστροφή του συστήματος ανάκτησης κινητικής ενέργειας (KERS). Πρόκειται για το ίδιο σύστημα που είχαν τα μονοθέσια το 2009 και που το 2010 οι ομάδες είχαν συμφωνήσει να μην το χρησιμοποιήσουν. Φέτος θα το ξαναδούμε στα μονοθέσια, σε άλλη μία προσπάθεια να ευνοηθούν οι προσπεράσεις. Ομόφωνες αποφάσεις των ομάδων έχουν απαγορεύσει αμφιλεγόμενες διατάξεις, όπως οι διπλοί διαχύτες και τα F-duct, ωστόσο δεν λείπουν οι πρωτότυπες λύσεις με κυριότερη τις μπροστινές απολήξεις των εξατμίσεων της Renault.



Υπάρχουν όμως και αρκετά νέα πρόσωπα που θα εμφανιστούν στο grid της Μελβούρνης. Οι πραγματικά νέοι είναι ο πρωταθλητής του GP2 Pastor Maldonado που τρέχει με Williams, ο Sergio Perez με τη Sauber, ο Paul di Resta με τη Force India και ο Jerome D’ Ambrosio με τη Virgin. Το δρόμο της επιστροφής προς τη Formula 1 βρήκαν ο Nick Heidfeld, ο οποίος αντικαθιστά τον τραυματία Robert Kubica στη Renault και το δίδυμο της HRT που αποτελούν οι Narain Karthikeyan και Tonio Liuzzi.

Φαβορί και αουτσάιντερ

Τα πρώτα συμπεράσματα από τις χειμερινές δοκιμές των ομάδων χρίζουν αδιαφιλονίκητα φαβορί για το ξεκίνημα του πρωταθλήματος τις Red Bull και Ferrari. Οι δύο ομάδες έδειξαν ταχύτητα, σταθερότητα και αξιοπιστία και στα τέσσερα τεστ και σαφώς θα διεκδικήσουν τους τίτλους. Λίγο πιο πίσω η κατάσταση δεν είναι τόσο ξεκάθαρη. Οι Mercedes και Renault έδωσαν δείγματα πολύ καλής ταχύτητας κατά περιπτώσεις, ειδικά με τον Michael Schumacher να σημειώνει τον ταχύτερο χρόνο όλων των ημερών στη Βαρκελώνη. Η McLaren είχε προβλήματα στις δοκιμές αλλά είναι γνωστό ότι στο Woking έχουν πολλές δυνατότητες στη γρήγορη εξέλιξη των μονοθεσίων, οπότε πρέπει να περιμένουμε για να δούμε τη φόρμα της στη Μελβούρνη.



Από τις ομάδες που θα παλέψουν στο μέσο της κατάταξης, τα δείγματα των δοκιμών φέρνουν σε καλές θέσεις τις Williams και Toro Rosso, που πολλοί προβλέπουν να αποτελέσει την έκπληξη της χρονιάς. Η Sauber είναι ένα ερωτηματικό. Η φιλοδοξία της Lotus να ανταγωνιστεί εδραιωμένες ομάδες μπορεί να εκπληρωθεί με το δικό της μονοθέσιο να είναι αρκετά αναβαθμισμένο από πέρυσι ενώ η Force India δείχνει να έχει κάποια προβλήματα με την εξέλιξη του δικού της. Όσο για την ουρά του grid, και φέτος θα βρίσκονται εκεί οι Virgin και HRT, με το πλεονέκτημα να είναι στην πλευρά της Virgin που έχει κάνει δοκιμές με το φετινό της μονοθέσιο ενώ η HRT δεν έχει κάνει ούτε ένα χιλιόμετρο.

Ο καιρός του 3ημέρου του αγώνα στη Μελβούρνη δεν αναμένεται να παίξει ρόλο με τα φαινόμενα όσο με τη θερμοκρασία. Δεν προβλέπεται βροχή αλλά οι θερμοκρασίες θα είναι σχετικά χαμηλές, κάτι που μπορεί να επηρεάσει την απόδοση των ελαστικών της Pirelli και επομένως τις στρατηγικές των ομάδων. Σε κάθε περίπτωση πάντως περιμένουμε να δούμε έναν ιδιαίτερα συναρπαστικό αγώνα, που θα είναι το πρώτο επεισόδιο μιας ιδιαίτερα συναρπαστικής χρονιάς.

Το πρόγραμμα του 3ημέρου (ώρες Ελλάδας)

Ελ. δοκ. 1
Ελ. δοκ. 2
Ελ. δοκ. 3
Κατατακτήριες
Αγώνας
Παρασκευή 25 Μαρτίου
Σάββατο 26 Μαρτίου
Κυριακή 27 Μαρτίου
03:30-05:00
07:30-09:00
05:00-06:00
08:00
09:00


www.msfree.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: