Τρίτη 10 Νοεμβρίου 2009

Όχι. Τελικά το «κορώνα ή γράμματα» δεν είναι παιχνίδι 50 – 50.

Αυτό ισχυρίζονται τρεις ερευνητές του πανεπιστήμιου του Στάνφορντ και Καλιφόρνια παρακολουθώντας εκατοντάδες τέτοια παιχνίδια και καταγράφοντας το στις κάμερες.

Το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξαν είναι ότι τελικά είναι πιο πιθανό το κέρμα να πέσει από την πλευρά στην οποία είχε ξεκινήσει να «πετάει». Μάλιστα, ισχυρίζονται ότι το ποσοστό να συμβεί αυτόο μπορεί να φτάσει το 51, το 55 ή ακόμα και το 60% αναλόγως με τον τρόπο που ρίχνει το νόμισμα στον αέρα αυτός που παίζει.

Αν για παράδειγμα, κάποιος κρατά στα δάχτυλα του ένα νόμισμα, με πάνω πλευρά τα γράμματα, και στη συνέχεια ρίξει στον αέρα το νόμισμα, αυτό είναι πιθανότερο, όταν φτάσει στο έδαφος, να συνεχίσει να δείχνει την πλευρά με τα γράμματα.

Ο τρόπος που θα ρίξει κάποιος το νόμισμα φαίνεται να είναι ο σημαντικότερος παράγοντας για το τι αποτέλεσμα θα δείξει, καθώς μπορεί να κάνει το νόμισμα να μείνει στον αέρα περισσότερη ώρα στην πλευρά με την οποία ξεκίνησε.

Τα πειράματα ρίψης νομίσματος που βιντεοσκοπήθηκαν, έδειξαν ότι το νόμισμα που πετιέται στον αέρα, δεν περιστρέφεται απλώς γύρω από το άξονά του, αλλά παράλληλα στριφογυρίζει σαν "φρίζμπι". Όσο περισσότερο στριφογυρίζει σαν "φρίζμπι" (κάτι που εξαρτάται κυρίως από την κίνηση του δάχτυλου που εκτόξευσε το νόμισμα στον αέρα), τόσο πιο πολύ μένει από πάνω η ίδια πλευρά με την οποία ξεκίνησε το νόμισμα το "ταξίδι" του.

Μια σκληρή επιφάνεια προσγείωσης (π.χ. ένα ξύλινο τραπέζι) μπορεί, μετά την πρόσκρουση σε αυτό, να φέρει τα πάνω-κάτω στο νόμισμα, αλλά μια μαλακή επιφάνεια (π.χ. γρασίδι) είναι πιθανότερο να υποδεχτεί μαλακά και έτσι να συγκρατήσει από πάνω την ίδια επιφάνεια του νομίσματος.

Συνεπώς, το κλειδί, κατά τους ερευνητές, είναι να βλέπει κανείς ποια πλευρά του νομίσματος είναι ορατή, πριν ριχτεί στον αέρα. Ας το έχουν υπόψη τους όσοι ρίχνουν "κορώνα-γράμματα", για παράδειγμα διαιτητές και παίκτες σε ένα παιχνίδι.

Δεν υπάρχουν σχόλια: