Τετάρτη 19 Μαΐου 2010

F1 : Υπερστροφη & Υποστροφη

Πολλές φορές ακούμε από τους παρουσιαστές της Formula1 και όχι μόνο, τους όρους υπερστροφή (Over steer) και υποστροφή (Under steer). Θα δώσουμε μια γενική εξήγηση για αυτούς τους ορισμούς.
Όταν ένα όχημα διαγράφει καμπύλη τροχιά, το όχημα έχει την τάση να συνεχίσει την ευθεία πορεία. Δηλαδή εάν το όχημα μας δεν είχε τιμόνι για να το δώσουμε εντολή να στρίψει, αυτό θα συνέχισε ευθεία και δε θα μπορούσαμε να το στρίψουμε. Με απλά λόγια αν σπρώχναμε ένα όχημα σε μια δεξιόστροφη στροφή όπως αυτή του σχήματος και στο όχημα δεν υπήρχε τιμόνι, τότε αυτό θα συνέχισε ευθεία και δε θα έστριβε για να εισέρθει στην στροφή. Εμείς προσθέσαμε στα οχήματα το μηχανισμό του τιμονιού.
Αν μπούμε σε μια στροφή όπως αυτή του σχήματος, με περισσότερη ταχύτητα από την κανονική, τότε το όχημα εξαιτίας των αντιστάσεων του τιμονιού και του οδοστρώματος θα «πετάξει μούτρα», δηλαδή θα χάσουμε το μπροστινό μέρος. Αυτό το φαινόμενο λέγεται υποστροφή.
Εάν τώρα εισέλθουμε στην στροφή πάλι με περισσότερη ταχύτητα και στρίψουμε το τιμόνι τέρμα κατά τη δεξιά πλευρά, τότε το όχημα θα «πετάξει κόλο». Δηλαδή θα χάσουμε το πίσω μέρος του οχήματος. Αυτό το φαινόμενο λέγεται υπερστροφή.
Σε τέτοιες περιπτώσεις σημαντικό ρόλο παίζει το που βρίσκεται η κίνηση του οχήματος. Διαφορετική συμπεριφορά έχει ένα όχημα με εμπρός κίνηση και διαφορετική ένα με πίσω κίνηση. Αν το όχημα είναι πισωκίνητο, τότε μπορεί να διορθωθεί πολύ πιο εύκολα με «ανάποδο τιμόνι» στο φαινόμενο της υπέρστροφής. Εάν το όχημα είναι μπροστινοκίνητο, τότε αυτό είναι πάρα πολύ δύσκολο να επανέλθει στην αρχική του πορεία.
Στα επιβατικά οχήματα, επειδή το τιμόνι διανύει μεγάλες διαδρομές από τη μια άκρη στην άλλη, είναι δύσκολο ο οδηγός να αντιδράσει σωστά και άμεσα ενώ στην Formula1 παρατηρούμε ότι οι οδηγοί διορθώνουν την πορεία του μονοθέσιου γρήγορα λόγω της μικρής διαδρομής του τιμονιού.


Συντάχθηκε απο τον/την ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ - Μηχανικός οχημάτων

Δεν υπάρχουν σχόλια: