Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου 2009

Η F1 στην Μόντσα


Στην "Βασίλισσα της Ταχύτητας", την ιταλική Μόντσα μεταφέρεται αυτό το Σαββατοκύριακο (11-13/9) η F1, για τον 13ο αγώνα της φετινής σεζόν και τελευταίο επί ευρωπαϊκού εδάφους.

Το θρυλικό σιρκουί είναι ένα από τα ταχύτερα παγκοσμίως, επιτρέποντας στα σύγχρονα μονοθέσια να πιάσουν τελική ταχύτητα που αγγίζει τα 350 km/h!

Αποτελείται από πολύ μεγάλες ευθείες και κλειστά σικέιν, και είναι διαβόητο για την έντονη καταπόνηση που προκαλεί στους κινητήρες, τα φρένα και τα κιβώτια ταχυτήτων.

Η πίστα στην αρχική της μορφή κατασκευάστηκε μέσα σε μόλις λίγες εβδομάδες και άνοιξε τις πύλες της στις 3 Σεπτεμβρίου του 1922. Ηταν η πρώτη πίστα αγώνων που κατασκευάστηκε σε ευρωπαϊκό έδαφος και η τρίτη στον κόσμο, μετά τις αμερικανικές Μπρούκλαντς και Ιντιανάπολις.

Το 1955 άρχισαν εργασίες για την ριζική αναδιαμόρφωση της Μόντσα και είχαν ως αποτέλεσμα την δημιουργία της μήκους 5,75 χλμ. διαδρομής που χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα για GP.

Εκτοτε η πίστα έχει υποστεί αρκετές ακόμα τροποποιήσεις, πάντα με σκοπό να μειωθεί η ταχύτητα των μονοθεσίων για λόγους ασφαλείας.

Η πιο πρόσφατη, σημαντική αλλαγή στην χάραξή της έγινε το 2000 και αφορούσε τα δύο πρώτα σικέιν, εξαιτίας των πολλών ατυχημάτων που συνέβαιναν εκεί. Ομως παρά τα μέτρα, ένας κριτής ονόματι Πάολο Γκισλιμπέρτι βρήκε τραγικό θάνατο στον αγώνα F1 της ίδιας χρονιάς, χτυπημένος από θραύσματα που εκτοξεύτηκαν ύστερα από μια καραμπόλα στο δεύτερο σικέιν.

Τα θανατηφόρα δυστυχήματα δεν είναι άγνωστα για την Μόντσα, καθώς από το 1924 ως σήμερα, έχουν χάσει τη ζωή τους άλλοι 17 άνθρωποι εκεί. Ανάμεσά τους ο δύο φορές πρωταθλητής Αλμπέρτο Ασκάρι, ο οποίος σκοτώθηκε στην στροφή που μετέπειτα πήρε το όνομά του, κάνοντας δοκιμές με ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο Ferrari.

Η ιπποδύναμη του μονοθεσίου είναι το Α και το Ω στην ιταλική πίστα, αφού οι οδηγοί πηγαίνουν με τέρμα γκάζι στο 80% του γύρου!

Ομως την διαφορά μεταξύ ενός απλά καλού κι ενός κορυφαίου χρόνου, κάνει το πόσο ακριβές και επιθετικό είναι το πάτημα στα ψηλά κερμπς των σικέιν. Πρόκληση αποτελεί και το σωστό πέρασμα από την διάσημη ανοιχτή φουρκέτα Parabolica, η οποία οδηγεί στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού.

Πάντως η χάραξη του σιρκουί κάνει το προσπέρασμα μια εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση, λόγω της απρόβλεπτης συμπεριφοράς που έχουν τα μονοθέσια κάτω από έντονο φρενάρισμα.

Τις περισσότερες νίκες στο ιταλικό GP έχει η Ferrari με 17, ενώ η πρωτιά στους οδηγούς ανήκει στον Μίκαελ Σουμάχερ με πέντε επιτυχίες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Μόντσα είναι η μοναδική πίστα που διοργανώνει ανελλιπώς κάθε χρόνο αγώνα F1 από την πρώτη χρονιά δημιουργίας του πρωταθλήματος, το 1950.

Πέρυσι ο Σεμπάστιαν Φέτελ κατέρριψε εκεί το ρεκόρ του μικρότερου σε ηλικία νικητή και poleman όλων των εποχών, στην πρώτη φορά που το ιταλικό GP κέρδισε ένα μονοθέσιο με κινητήρα Ferrari, αλλά σασί άλλου κατασκευαστή (Toro Rosso).

Η ταυτότητα της πίστας
Autodromo Nazionale Monza
Ανοιξε: 1922
Μήκος: 5.793 km
Γύροι: 53
Συν. απόσταση: 306.720 km
Ταχύτερος γύρος: 1:21.046 - Ρούμπενς Μπαρικέλο (2004, Ferrari)

Τo πρόγραμμα του αγώνα
Παρασκευή 11/9
Ελεύθερες δοκιμές - 1ο σκέλος 11:00-12:30GR
Ελεύθερες δοκιμές - 2ο σκέλος 15:00-16:30GR

Σάββατο 12/9
Ελεύθερες δοκιμές - 3ο σκέλος 12:00-13:00GR
Κατατακτήριες δοκιμές 15:00GR (ΑΝΤ1 - Απευθείας μετάδοση)

Κυριακή 13/9
Αγώνας 15:00GR (ΑΝΤ1 - Απευθείας μετάδοση)

Τι έγινε στον αγώνα του 2008
Ο Σεμπάστιαν Φέτελ ολοκλήρωσε την σούπερ έκπληξη μετά την pole position του στις κατατακτήριες δοκιμές, πανηγυρίζοντας την πρώτη νίκη της καριέρας του και παρθενική της Toro Rosso, σε έναν αγώνα που έγινε υπό έντονη βροχόπτωση. Δεύτερος τερμάτισε ο Χάικι Κοβαλάινεν με McLaren και τρίτος ο Ρόμπερτ Κούμπιτσα με BMW Sauber.

Προηγούμενοι νικητές
2008 - Σεμπάστιαν Φέτελ, Toro Rosso-Ferrari
2007 - Φερνάντο Αλόνσο, McLaren
2006 - Μίκαελ Σουμάχερ, Ferrari
2005 - Χουάν Πάμπλο Μοντόγια, McLaren-Mercedes
2004 - Ρούμπενς Μπαρικέλο, Ferrari
2003 - Μίκαελ Σουμάχερ, Ferrari
2002 - Ρούμπενς Μπαρικέλο, Ferrari
2001 - Χουάν Πάμπλο Μοντόγια, Williams-BMW
2000 - Μίκαελ Σουμάχερ, Ferrari



www.sport.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: